Har du ansökt i din kommun om att få bistånd med hemtjänst?

Här berättar vi kort om hur det går till,
ansökningsblanketter finns i länkar under texten

För att få hemtjänst måste du kontakta en biståndshandläggare i din kommun för att göra en ansökan om bistånd. Biståndshandläggaren beslutar om vilken typ av hjälp du kan få, och hur ofta den hjälpen ska levereras. När du väljer Abello hemtjänst är det vår personal som kommer till dig. Vi arbetar årets alla dagar.

Svårt att välja hemtjänst?

Tips på frågor du kan ställa när du väljer vårdgivare, så du kan få en uppfattning om hur tjänsten bedrivs i verkligheten

  • Hur många besök har varje anställd på sitt schema

    Är det rimlig besöksstatistik, så att personalen kan arbeta i en harmonisk takt?

  • Hur är återkopplingsmöjligheten?

    Kan du som vårdtagare eller anhörig du ringa och säga att: ”jag vill ha det såhär istället”.

  • Fråga hur personalen trivs på företaget

    Trivs personalen så stannar de kvar, det är ett betyg på hur arbetsmiljön och andan är på företaget.

  • Fråga om antal avvikelser

    Så kallade avvikelser visar på händelser i verksamheten som lett till rapporter.

Har du ansökt men inte fått bistånd?

Skulle du inte få ett positivt svar på din ansökan från kommunen kan vi givetvis hjälpa dig ändå, men då kommer du att faktureras från oss istället för kommunen och kostnaden blir då inte inkomstprövad. Hör gärna av dig till oss så ska vi göra vårt bästa för att förklara vilka möjligheter som finns.